Dam Beton uit Akkrum, lid van Haven Netwerk Fryslân, heeft een succesvolle pilot uitgevoerd met vervoer over water. Daarbij zijn 600 heipalen van zo’n 25 meter lang met twee binnenschepen naar Amsterdam vervoerd. Het betrof ruim 3.100 ton beton, waarvoor normaal gesproken 115 vrachtwagens nodig zouden zijn. Daarmee wordt heel concreet zichtbaar wat vervoer over water aan efficiëntie en duurzaamheid kan opleveren.
Slim laden met granietschip
De heipalen werden rechtstreeks vanuit de eigen haven van Dam Beton efficiënt en duurzaam aangevoerd via het water. Een bijzonder aspect van deze pilot was de slimme belading: voordat de betonpalen werden geladen, is een schip ingezet dat graniet aanvoerde. Doordat er geen lege vaarkilometers nodig waren, werd het transport extra efficiënt en nam de milieuwinst verder toe.
Duurzaam van productie tot levering
De betonpalen zijn bovendien deels geproduceerd met betongranulaat, een gerecycled materiaal, en met hoogovencement, dat een lagere CO₂-voetafdruk heeft dan traditioneel cement. Hiermee draagt Dam Beton op meerdere vlakken bij aan het verlagen van de milieu-impact, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
Heibedrijf zeer tevreden over aanvoer per schip
Het heibedrijf dat de palen had besteld, was zeer tevreden over de aanvoer per schip. Dankzij deze methode was de bouwplaats verzekerd van tijdige levering, waardoor het heiwerk zonder vertraging kon starten. Waar vervoer over de weg gevoelig is voor filedruk en planningsonzekerheid, zorgt binnenvaart voor betrouwbaarheid. Bovendien bleek het heiwerk sneller te verlopen, doordat de heikraan de palen niet zelf hoeft te lossen. Via een kort natransport per vrachtwagen worden de palen met een shovel direct op de juiste plek gelegd, wat het proces op de bouwplaats aanzienlijk efficiënter maakt.
Binnenvaart als serieus alternatief
Dam Beton startte deze pilot vanuit de overtuiging dat de bouwsector behoefte heeft aan duurzame en efficiënte oplossingen. De resultaten bevestigen dat binnenvaart een volwaardig alternatief is voor zwaar vrachtvervoer. Naast de besparing op meer dan honderd vrachtwagenritten en een gereduceerde CO₂-uitstoot, draagt vervoer over water ook bij aan minder uitstoot van stikstof en fijnstof in stedelijke gebieden. Bovendien leidt het tot minder verkeersdrukte en veiliger wegen en tot betere planningen en kortere doorlooptijden op de bouwplaats.
Bouwen aan een duurzame toekomst
Als familiebedrijf met een eigen haven heeft Dam Beton directe grip op zowel de productie als de logistiek. Deze pilot toont aan dat innovatie in transport en productie uitstekend samen kunnen gaan. Dam Beton wil deze aanpak graag verder ontwikkelen in samenwerking met partners. Het bedrijf nodigt opdrachtgevers en bouwpartners uit om samen de duurzaamheidsambities verder vorm te geven, met slimme logistiek en duurzame producten. Voor deze pilot werd onder andere samengewerkt met Kraanverhuur & Transport Friesland (KTF) uit Harlingen en Hoekstra Binnenvaart Transport uit Lemmer, beide eveneens lid van Haven Netwerk Fryslân.
Haven Netwerk Fryslân (HNF) is op zoek naar concrete projecten die de introductie van een duurzame en efficiënte binnenvaart in Friesland versnellen. Deze […]
Het Haven Netwerk Fryslân (HNF) nodigt je van harte uit voor de voorjaarsbijeenkomst op woensdag 21 mei van 15.00 tot […]
Haven Netwerk Fryslân (HNF) heeft een uitgebreide reactie gepubliceerd op de in maart vastgestelde Startnotitie Integrale Havenvisie van de Provincie […]
Jaap Jelle Feenstra treedt per 1 maart aan als de nieuwe voorzitter van het Haven Netwerk Fryslân (HNF). Hij volgt […]
Terwijl de wind gistermiddag hard door de haven waaide, vond bij Port of Harlingen een warme en inspirerende najaarsbijeenkomst plaats […]
Ondernemers, onderwijsinstellingen, organisaties en overheden die zich betrokken voelen bij de natte economie van Fryslân opgelet! Het Haven Netwerk Fryslân […]
“Geen ronkende taal maar concrete acties in de integrale havenvisie!” Dat zegde de Friese gedeputeerde Matthijs de Vries de ondernemers […]
Haven Netwerk Fryslân (HNF) heeft het eerste jaar als officiële stichting achter zich. Het was een goed jaar met prachtige […]
De komst van een Integrale Havenvisie Fryslân zwart op wit én de lancering van een eigen website. Het Haven Netwerk […]
Met meer vervoer over water bijdragen aan een circulaire economie. In de nieuwe uitgave van Havenlocaties maken we nogmaals duidelijk […]
Dit is het driekoppig bestuur van de kersverse stichting Haven Netwerk Fryslân: voorzitter Frank Van Kerkhof van de AB Texel […]
Op een prachtige locatie in Leeuwarden hebben Friese verladers en vervoerders ingezoomd op het vraagstuk ‘Bouwhub Fryslan: zin of onzin?’. […]
De voorjaarsbijeenkomst van het Haven Netwerk Fryslân was vandaag een succes. Naast zeer informatieve bijdragen van Gijs Coenraads van RWS, […]
Tijdens het symposium ‘Strategische Agenda & Haven Netwerk Fryslân’ was de boodschap van de sprekers heel duidelijk! Het bevorderen en […]
Het eerdere samenwerkingsverband Haven Netwerk Fryslân (HNF) is in januari formeel een stichting geworden. Daarmee heeft HNF nu officieel een […]